
Každý čtvrtý český zákazník se při nákupech řídí hlavně zvykem, nakupuje jako obvykle a neřeší příliš ceny, nabídku ani značky. Naopak zákazníků, kteří si přijdou jen pro zboží v akci, je 21 %. Vyplývá to ze studie GfK Shopper Typology.
Zajímavý je i vysoký počet lidí, které nákup prostě nebaví, chtějí jen rychle nakoupit a jsou tomu ochotni ledacos obětovat – přitom mají vysokou kupní sílu. Těch je mezi nakupujícími 14 %. Podle studie se čeští zákazníci velice liší v tom, co od nákupu potravin očekávají a jak nakupují – podle toho se pak liší jejich vztah ke značkám, řetězcům a cenám.
Studie zákazníky rozděluje do pěti skupin podle způsobu nákupu zboží a hlavních očekávání:
Typ | Co chtějí a jak nakupují |
Kvalitně pro rodinu | Chtějí kvalitu – nároční na zboží i prodejnu, méně cenově citliví |
Hodně a výhodně | Chtějí levně velký nákup – nakupují autem velké koše a chtějí při tom ušetřit |
Levně a blízko | Chtějí konkrétní výrobky za nízkou cenu – dělají malé nákupy, vybírají si akce |
Ze zvyku | Chtějí jistotu – nakupují v prodejnách, kde jsou zvyklí, vyzkoušené výrobky |
Rychle! | Šetří čas – nakoupí kdekoli, jen to musí být rychle a musí tam mít všechno, co je právě potřeba koupit |
„Odlišné nákupní postoje se promítají například do vztahu ke značkám. Nejde jen o to, že různí zákazníci preferují značky tradiční či moderní. Odlišná je i role značky v prodejně. Například pro typ Rychle! je rozhodující, aby byly oblíbené značky dobře viditelné a sloužily jako navigace při nákupu – rychlost a snadnost je tu podstatná. Pro Kvalitně pro rodinu je určující velký výběr, značky hrají roli ukazatele kvality a pestrosti sortimentu. Naopak pro Hodně a výhodně je zásadní vysoká hodnota za nízkou cenu a značkové zboží za akční či sníženou cenu je pro ně významnou motivací k nákupu,“ říká Zdeněk Skála, Research Director Retail & Shopper z GfK.





