
Je důkazem pravdivosti rčení, že jablko nepadá daleko od stromu. Přestože se od dětství chtěla stát zdravotní sestrou, práce jejího otce v mikrobiologické laboratoři na ni zapůsobila tak silně, že se PharmDr. Markéta Gregorová nakonec rozhodla vystudovat obor spojený s biologií.
„Otec byl mikrobiolog, celý život pracoval v laboratoři a s obrovským zaujetím o tom mluvil. Již od dětství jsem tak díky němu byla v kontaktu s biologií, která mě zaujala natolik, že jsem nakonec místo na střední zdravotnickou školu šla na gymnázium,“ říká Markéta Gregorová. I po maturitě si vybírala ze škol spjatých s biologií. „Protože mě vždy přitahovalo zdravotnictví, přijímačky jsem skládala na medicínu i farmacii, ale nakonec zvítězila farmacie, na níž mě zaujalo hlavně to, že jde o obor spojený s léčivými rostlinami. A navíc práce v lékárně mi přišla pro ženu velmi pěkná,“ popisuje.
Začátky na drsném severu
Po ukončení studia na fakultě v Brně nastoupila rodačka z jižní Moravy do velké lékárny v severomoravském Bruntálu, rodišti svého manžela. Lékárna patřila soukromému majiteli. „Když jsem tam poprvé uviděla to množství léků uložených v šuplíčcích, nebylo mi jasné, jak se v tom zorientuji. První pocit byl naprostý chaos. Práce v bruntálské lékárně byla vynikající škola, protože jsem se tam dostala i k magistraliter přípravě, brzy po nástupu jsem už sloužila noční služby,“ vzpomíná na své začátky za tárou. A se smíchem dodává, že další lekci jí udělila příroda: „Brzy jsem pochopila, že zimy na severní Moravě nejsou totéž co na jižní, na které jsem byla do té doby zvyklá.“
Pár měsíců po svém nástupu si začala více všímat práce farmaceutických reprezentantů, kteří lékárnu navštěvovali. „Sledovala jsem, co a jak dělají a říkají, jak nás učí nabídnout zákazníkovi produkt,“ vypočítává. Zároveň dodává, že v lékárně ji to bavilo, ale stále si říkala, že by práci reprezentanta chtěla jen tak vyzkoušet. „Jednoho dne jsem se proto přihlásila na konkurs na farmaceutického reprezentanta k firmě Schering-Plough. Byla jsem přijata, takže jsem po třech letech odešla z lékárny a přede mnou se otevřela zase jiná oblast farmacie,“ říká.
Když v roce 2001 na novou pozici nastupovala, byla vyzbrojena znalostmi z farmacie, ale logicky postrádala zkušenosti ze světa obchodu. „Area manažerka firmy mě doslova vychovala, naučila jsem se tam všechno potřebné,“ popisuje s tím, že dva a půl roku ve firmě Schering-Plough byla krásná léta a velká škola života. „Člověk musel zvládnout věci, které ho v souvislosti s prací reprezentanta hned nenapadly. Musela jsem se naučit dokonale plánovat čas. Šlo o práci náročnější z hlediska výkonu, stresu i odpočinku. A důležité bylo zvládnout případné neúspěchy a to, že člověk hned nevidí výsledek,“ vysvětluje.
Lákadlo jménem marketing
K práci farmaceutického reprezentanta patřilo i pořádání seminářů pro lékaře. „Tehdy jsem začala vnímat, že by mě zajímalo více proniknout i do oblasti marketingu. Pozice, kde bych s ním pracovala, se ale ve firmě Schering-Plough nerýsovala,“ uvádí doktorka Gregorová. Ale zaúřadovala náhoda. Tehdy totiž potkala spolužáka zaměstnaného u společnosti Medicom, který se zmínil, že do firmy hledají nové pracovníky na pozice spojené s marketingem. Markéta Gregorová neváhala, přihlásila se na konkurs do divize onkologie a byla přijata. Ve firmě Medicom začala jako product manager pracovat v roce 2003 a zůstala tam 13 let, během nichž se s marketingem obeznámila. „Prošla jsem více divizemi s různými zaměřeními. A protože společnost mimo jiné koupila od americké společnosti Gilead antivirotika, která vynalezl Čech profesor Holý, setkala jsem se i s ním. Bylo to úžasné a šlo o velmi zajímavou práci,“ vzpomíná na své působení ve firmě Medicom, která se později přejmenovala na Angelini Pharma.
„Přiznám se, že právě spojení práce s léky a marketingovými technikami mě velmi zaujala. A když jsem pak po mateřské dovolené dostala nabídku zkusit v rámci firmy působit v divizi OTC, neváhala jsem. Byla to pro mě zase nová, neprobádaná oblast, protože práce s produkty z kategorie OTC je hodně spojená s lékárnou i s koncovým zákazníkem, což se mi ohromně líbilo. Pracovala jsem se zajímavými lidmi, kteří ovlivnili můj další pracovní vývoj,“ vysvětluje.
Budování přímo od nuly
Časem se ve firmě Angelini Pharma začalo v rámci nového strategického plánu mnoho věcí měnit. V právě v té době zahlédla nabídku společnosti Klosterfrau, jež prezentovala, že hledá odborníky pro novou pobočku této německé firmy. „Je pravda, že už jsem nějakou dobu přemýšlela o tom, že bych chtěla zkusit něco nového. A tohle byla příležitost, i když jsem si byla vědoma toho, že je s tím spojeno plno nových věcí, s nimiž jsem se dosud nedostala tolik do styku,“ říká a přiznává, že vstupní pohovor byl nesmírně náročný, ale zároveň zajímavý. Absolvovala ho úspěšně a na pozici marketingové manažerky byla přijata.
Společnost M. C. M. Klosterfrau Healthcare začala v tuzemsku působit v roce 2016. Jak doktorka Gregorová uvádí, začínala jako druhý zaměstnanec hned po řediteli pobočky Ing. Jaroslavu Vybíralovi. Nejdříve je čekalo dát dohromady prodejní tým pro ČR i Slovensko. „Jsme zatím menší společnost, z čehož plyne, že každý musí zvládnout i jiné činnosti, než přísluší jeho pozici,“ podotýká. Když má odpovědět, co bylo v nové funkci nejtěžší, neváhá: „Určitě vše kolem registrace léčiv, také legislativa je tvrdý oříšek stejně jako záležitost investic, aby vždy byly efektivní. Jde o komplexní práci a sladění mnoha činností, které jsou k účinnému marketingu potřeba. Je to sice náročné, ale zatím vše, čím jsem prošla, mě posílilo.“
V zimě hory, v létě moře
Umět si zorganizovat čas je důležité nejen v zaměstnání, ale i doma. Markéta Gregorová přiznává, že se dvěma dětmi by vše sama bez pomoci druhých zvládat nemohla. „Například v pondělí, když máme dlouho porady, mi pomáhá rodina,“ říká. Jak dále uvádí, pokud jde o odpočinek, musela se zpočátku soustředit na to, aby ho neopomíjela. „Nedám dopustit na zimní dovolenou na horách. Lyžování a další zimní sporty jsou úžasná relaxace. V létě zatím s dětmi volíme vyloženě relaxační pobyty u moře. Pravidelně jezdíme do Řecka, kde to máme moc rádi,“ popisuje.
Kromě toho se snaží pravidelně běhat. „Dělám to hlavně proto, abych si takříkajíc pročistila hlavu. A opravdu mi to pomáhá. A také se snažím chodit na procházky do přírody,“ říká a doplňuje, že za příjemný odpočinek také považuje posezení s přáteli či návštěvu pěkného koncertu.
Markéta Grulichová
marketa.grulichova@atoz.cz
Článek v plném znění najdete v časopisu Pharma Profit 21/2018.





