
Pro obchody budoucnosti bude nezbytné zaměřit se na smysluplnou zákaznickou zkušenost. Vlak ujede tomu, kdo nepropojí on-line a off-line svět. A bez špičkových digitálních technologií se obchod už neobejde vůbec. To je několik trendů, které ve své studii o budoucnosti maloobchodu popsal Deloitte.
Zákazníci podle studie již dnes mohou kupovat zboží kdekoliv, jakkoliv a kdykoliv. Tato skutečnost zásadně mění maloobchod. „Maloobchodní sektor se neustále vyvíjí, proměna tradičních obchodních modelů přinesla zásadní změny spojené s on-line i off-line nakupováním, s cílem zkvalitnit poskytování služeb zákazníkům, jejichž nároky se neustále zvyšují. Došlo k vytvoření nové definice zákaznické zkušenosti. Inovace a transformace se zrychlují a nabývají na významu,“ popisuje studie nazvaná Global Powers of Retailing 2018.
Inovace, technologie a automatizace budou mít značný dopad na to, jak maloobchodní prodejci obchodují nyní a jak bude jejich činnost vypadat v budoucnu. Objevují se nové trendy, s nimiž je kvůli zachování konkurenceschopnosti nezbytné držet tempo.
Jaké trendy jsou na vzestupu?
Maloobchodní prodejci se již teď velmi rychle adaptují na to, že z pohledu zákazníka nakupování není pouze volbou mezi kamennými prodejnami a e-shopy či upřednostněním jednoho kanálu před druhým. Spotřebitelé se často během nákupního procesu pohybují z on-line do off-line světa a naopak.
Kamenné prodejny nejsou na ústupu. Celkem devadesát procent maloobchodních prodejů po celém světě probíhá v kamenných obchodech. Aby však bylo možné konkurovat pohodlnému on-line nakupování, je nezbytné zaměřit se především na smysluplnou zákaznickou zkušenost. Jak studie dále uvádí, obchodníci se budou muset více zaměřovat na personalizované nabídky zákazníkům, vzrušující a zábavnou atmosféru v prodejnách a všestranné služby pro zákazníky. Obchodníci se mění z poskytovatelů zboží na dodavatele služeb a řešení.
Internet věcí, umělá inteligence, rozšířená a virtuální realita či robotika by měly stát v popředí zájmu každého maloobchodního prodejce. Již teď velcí světoví hráči začínají využívat třeba nakupování přes internet pomocí hlasu nebo zkoušejí in-store roboty, kteří například kontrolují, zda je v regálech dost zboží.
Celou studii najdete zde.





