
Výrobci i lékárníci potvrzují, že zájem lidí o různé druhy speciálních potravin, které například neobsahují lepek, laktózu a podobně, se i nadále zvyšuje. Navíc se čím dál víc spotřebitelů zajímá o složení potravin a preferuje produkty bez konzervantů, barviv či v biokvalitě. Je také znát, že kategorie výživy je k dostání v čím dál větším počtu lékáren, které svou nabídku neustále rozšiřují.
Uvedená kategorie roste jak v kamenných, tak v internetových lékárnách, a to navzdory tomu, že zdravou výživu mají v nabídce například i drogistické řetězce, super- a hypermarkety. Také o sportovní výživu je v lékárnách, v nichž ji do nabídky zařadili, zájem.
Bezlepkové produkty zažívají boom
Za růstem jmenované kategorie zdaleka nestojí pouze pacienti, kteří kvůli svému onemocnění musejí ze stravy vyloučit určité látky a jsou ze zdravotních důvodů nuceni dodržovat dietu. „V našich lékárnách nabízíme v kategorii zdravá výživa produkty značek Alnatura a Alnavit. Jedná se o potraviny v bio nebo dokonce demeter kvalitě. Jsou to většinou výrobky bez lepku či bez laktózy. Kupují si je však i lidé, kteří nepotřebují žádnou dietu, ale vyhledávají kvalitní produkty,“ upozorňuje PharmDr. Ivana Lánová, vedoucí mladoboleslavské Lékárny Benu.
Na zvyšující se zájem o zdravou výživu mezi lidmi bez zdravotního omezení poukazují i ostatní. Ing. Miroslav Korábečný, výkonný ředitel společnosti Mediate, uvádí, že jejich zákazníky nejsou jen striktně celiaci a lidé s alergií na lepek: „Tento typ poživatin má stále širší uplatnění a stává se plnohodnotnou součástí jídelníčku spotřebitelů se zaměřením na zdravou výživu.“ Také Petra Mikesková, vedoucí marketingu společnosti Labeta, uvádí, že bezlepkové produkty vyrábějí již 13 let a že v poslední době je začali kupovat také lidé, které zaujal trend snižování lepku ve stravě. „Zájem o zdravý životní styl se zvyšuje a poptávka je čím dál větší. Za posledních 12 měsíců evidujeme především narůst v segmentu bezlepkových směsí a mouk,“ podotýká Sandra Slotíková, DiS., která má ve společnosti Tenesito na starosti sociální média a komunikaci vztahující se ke značce Nutrifree.
Vyloučení lepku či laktózy ze stravy ovšem není zdaleka jediná tendence, kterou lze v oblasti výživy pozorovat. „Stále zaznamenáváme pokračující trend rostoucí poptávky po výrobcích pro vegetariány a vegany. Velká část spotřebitelů dále řeší u zdravé výživy kvalitu a detailněji i složení například přidaných cukrů a také používané oleje. Z našeho pohledu se projevuje i stoupající poptávka po výrobcích ze špaldy. Klientům často nestačí špalda jako součást receptury, ale požadovány jsou výrobky pouze ze špaldové mouky, což je bohužel většinou chuťově a cenově neřešitelné. Samozřejmostí je celozrnnost, a co se týká pochutin, velmi výrazně vítězí produkty s obsahem chia semínek a červené řepy,“ popisuje Ing. Jan Krátký, vedoucí divize Zdravé výživy společnosti Mediate.
Nároky na složení potravin se zvyšují
Stoupající orientace na zdravý životní styl se projevuje i v dalších aspektech, jako je například zvyšující se důraz na čistotu používaných surovin. „Mnoho zákazníků sleduje hodnoty výživových tabulek a neustále porovnává složení produktů. Stále vyšší nároky jsou také kladeny na uvádění původu jednotlivých surovin. U všech produktů je důležitá informace, že užívané látky nejsou geneticky modifikovány a většina z nich je rostlinného původu,“ vyjmenovává Aleš Toman, key account manager společnosti Topnatur. Zároveň dodává, že moderní trendy je vedou k tomu, že v některých produktech tak používají třtinový cukr místo fruktózy a neztužený kokosový olej místo oleje palmového a podobně. Také Miroslav Korábečný připomíná, že je patrné, jak se spotřebitelé díky edukaci ve spojení s rostoucím zájmem o zdravý životní styl mnohem více zajímají o složení kupovaných produktů. „Mnoho lidí ví, která éčka jsou škodlivá, a která jsou naopak přínosná. Orientují se ohledně aromat a umělých barviv, obsahu cukru a soli. Jsou tak již schopni realizovat své nákupy cíleně, kdy výběr potravin volí i s ohledem na jejich následnou přípravu a použití v rámci nejrůznějších receptů,“ popisuje ředitel Korábečný s tím, že se tyto parametry zdravé výživy pochopitelně promítají do výroby jejich produktů značky Green Apotheke, které mají nulový obsah aromat, barviv a konzervantů, obsahují minimum soli a cukru stejně jako tuků, z nichž se využívají pouze ty lisované za studena. A samozřejmostí je, že se při výrobě nepoužívají geneticky modifikované potraviny.
Čaje patří mezi stálice
Zatímco speciální potraviny se začaly v nabídce lékáren objevovat před nepříliš dávnou dobou, naopak čaje, ať už bylinné či ovocné, jednodruhové nebo směsi, patří k tradičnímu sortimentu. Podle vedoucí lounské Alphega lékárny U Sv. Mikuláše PharmDr. Lenky Zemanové je o zdravou a speciální výživu poslední dobou opravdu velký zájem. „Největší zaznamenáváme o bylinkové čaje, léčivé byliny a o sportovní výživu,“ podotýká. Také Ivana Lánová potvrzuje, že léčivé čaje představují stálici: „Prodává se jich velké množství. Tradice používání bylin sahá do hluboké minulosti. Odnepaměti byly právě přírodní zdroje až do 19. století jediným obranným prostředkem proti nemoci. Jsem ráda, že i dnes jsou léčivé čaje vyhledávaným sortimentem v lékárnách a také sami lékárníci je často doporučují jako doplněk léčby různých onemocnění.“ Na to, že největší zájem je tradičně o čaje jak bylinné, tak ovocné, poukazuje i Mgr. Eva Hammerová z brněnské Chytré lékárny na Slovákové.
Řada lékáren se také začala zaměřovat na sportovní výživu. „Nabízíme poměrně široký sortiment sportovní výživy, a to hlavně proteinových tyčinek a nápojů, na které jsou u nás klienti už zvyklí a vracejí se pro ně. V poslední době zaznamenáváme také mírný nárůst poptávky po bezlepkových nápojích – sójových, kokosových a ovesných – ale vzhledem k poměrně velkému počtu specializovaných prodejen, které mají opravdu široký sortiment, je tento segment spíše okrajový,“ říká Eva Hammerová. Své stálé klienty, kteří se k nim pro výrobky ze sortimentu sportovní výživy vracejí, mají také v lounské Alphega lékárně U Sv. Mikuláše.
Segment redukčních diet v ústraní
Ačkoliv v mnoha lékárnách poskytují poradenství ohledně snižování hmotnosti, podle PharmDr. Martina Staňka, majitele společnosti Dr. Staněk, poklesl jejich zájem o výrobky redukčních diet na minimum. „Souvisí to s tím, že lidé vyhledávají pomoc čím dál víc mimo lékárny. Na trhu funguje několik agresivních řetězců, které nabízejí výživové poradenství s prodejem různých potravinářských výrobků. Podobné je to i na internetu. Navíc se zvyšuje počet lidí, kteří shánějí výrobky ke snižování váhy a pro zdravý životní styl v drogistických sítích. Lékárníci bohužel nejsou schopni využít svůj odborný potenciál a neumějí vytvořit jasně vyprofilovaný sortiment, který bude pro jejich zákazníky svou kvalitou dostatečně atraktivní,“ popisuje Martin Staněk.
Zajímavý postřeh ohledně hubnutí a lékáren přidává Ing. Ivan Mach, CSc., prezident Aliance výživových poradců ČR: „Výživa není jediný nástroj na hubnutí, patří sem samozřejmě ještě pohyb, regenerace, psychická podpora a jiné. Proto ji vnímejme jako jeden z nástrojů podporujících hubnutí, i když někteří zdravotníci stále dokola kritizují, že lidem, kteří chtějí zhubnout, jsou v lékárnách a poradnách podsouvány ,zázračné tablety´ na hubnutí ve formě doplňků stravy, což není pravda.“
Cena je důležitá, ale ne vždy prioritní
Názory na to, podle jakých kritérií se spotřebitel při výběru uvedených výrobků rozhoduje, nejsou zcela jednotné. Například Sandra Slotíková tvrdí: „Výběr zdravých potravin včetně bezlepkových je v současnosti obrovský, ale zákazník dává hodně na nízkou cenu produktu, a to i přesto, že daný výrobek není kvalitní a hrozí kontaminace lepkem.“ Podle Ing. Jaromíra Poňuchálka, vedoucího obchodu společnosti Labeta, je cena pro rozhodnutí spotřebitele základním a neměnným kritériem, a to tím spíš, že produkty speciální výživy jsou ze své surovinové a technologické podstaty dražší než konvenční potraviny. „A dále je pak určující složení výrobku u spotřebitelů, kteří se v problematice použitých surovin, přídatných látek a případně nutričních hodnot dostatečně orientují,“ dodává. Zároveň doplňuje, že s ohledem na vysokou cenu hotových bezlepkových produktů je pro spotřebitele skvělá alternativa koupě vyladěných směsí, které stojí polovinu, leckdy i třetinu ceny hotového produktu. „U celiaků tak zásadně snižujeme náklady na dietu,“ připomíná.
Miroslav Korábečný také připouští, že cena sice hraje významnou roli při nákupním rozhodování, ale v tomto segmentu není vždy prioritou. „Velmi důležité jsou také samotné obaly a značení výrobků. Jednotný vizuální styl v podobě moderního atraktivního designu je dnes v široké nabídce výrobků zdravé výživy zásadní stejně jako zajištění rychlé orientace zákazníka při čtení etikety. Vyžadovány jsou rychlé a přehledné informace o složení, nutričních hodnotách, hlavních benefitech při spotřebě, ale i doporučené postupy při vaření. U lidí orientujících se na zdravou výživu jde často o klíčové faktory,“ vysvětluje Miroslav Korábečný.
Jak uvádí Martin Staněk, lidé vyhledávají výrobky k udržení či redukci hmotnosti většinou na základě zkušenosti svých známých. „Rádi se vracejí k osvědčené značce a s oblibou experimentují. Proto mají chvilkovou šanci nové značky, které pak obvykle z trhu po čase mizí,“ doplňuje.
Poradenství je největší bonus
Ve srovnání s ostatními prodejními formáty, kde je možné zdravou a speciální výživu koupit, disponují lékárny velkým bonusem v podobě odborného poradenství, které jsou schopny poskytovat. Že je pro pacienty poradenství zásadní, potvrzuje mimo jiné Mgr. Petr Mašát, marketingový ředitel společnosti International Pharmaceutical Corporation, který navíc uvádí: „Z naší zkušenosti mohu konstatovat, že zájem o výše uvedené produkty je poměrně značný, i když je většina supermarketů již zařadila do svého sortimentu. Zájem je především o bezlepkové produkty. Některé zdravotní pojišťovny přispívají určitou částkou klientům s diagnózou celiakie, kteří upřednostňují nákup jmenovaných výrobků v lékárně, protože pak nemají u své zdravotní pojišťovny žádné problémy s proplácením účtenek.“
Eva Hammerová zase upozorňuje na to, že zákazníci nejvíce žádají radu při nákupu léčivých čajů, případně sportovní výživy. „Rádi čaje přidáváme jako doplněk k léčbě, takže poradenství je samozřejmost,“ podotýká. Zajímavý postřeh přidává Lenka Zemanová: „Poradenství velmi často žádají klienti zejména při sestavování bylinných směsí a také u sportovní výživy. Často se totiž stává, že ve fitness centrech se nedozvědí, kdy například v době tréninku použít ten který preparát s obsahem aminokyselin.“
Na důležitost poradenství poukazuje i Martin Staněk: „Osvědčuje se nám každodenní práce s klienty a důsledná poradenská činnost. Spolupráce s lékárníky v této oblasti má malý význam a nemůže být ani v budoucnu úspěšná bez velkých investic do vzdělávání a marketingových aktivit. Hlavní důvod tkví v tom, že na tuzemských farmaceutických fakultách se nevěnuje lidské výživě na rozdíl od jiných evropských zemí, jako je například Portugalsko a Španělsko, žádná pozornost. Proto prodej ,farmaceutických potravin´ nemá v lékárnách tradici a vzrůstající zájem kryje méně kvalifikovaný nelékárenský segment nebo také nelegální prodeje různých předražených potravinářských výrobků v ordinacích lékařů.“
Kategorii se daří i v e-shopech
Zdravá a speciální výživa stejně jako výživa sportovní a čaje se vedle kamenných lékáren rozvíjejí i v těch internetových. E-commerce manager společnosti Benu ČR Michal Macourek upozorňuje, že v jejich e-shopu patří čaje a zdravá výživa k zajímavým, byť nikoliv stěžejním kategorií: „Pozorujeme trend, že tato kategorie patří k těm, které jsou nejvíce přikupované ke kategoriím označovaným jako TOP, k lékům, doplňkům stravy, dermokosmetice a dětskému sortimentu. Díky zdravé výživě se nám rozšiřuje nákupní košík.“ Kromě toho uvádí, že nové zákazníky jim přilákala značka Alnatura, kterou v lékárnách Benu exkluzivně prodávají. „Zejména dětský sortiment této značky patří k nejprodávanějším produktům v rámci dětské výživy a je zajímavým doplňkem k tradičním značkám,“ říká Michal Macourek.
Z údajů Lékárny.cz vyplývá, že ve srovnání roků 2015 a 2017 zaznamenaly nejvyšší nárůst prodejů bezlaktózové produkty, a to o 109 co do objemu a o 122 % obratově. Objemově rostl i segment diet, a to o 54 %, z hlediska obratu ale došlo v uvedeném porovnání k poklesu o 15 %. V tomto segmentu roste prodejnost proteinových kaší, naopak poklesla poptávka po dražších koktejlech na dietu a hubnutí. Také bezlepkové potraviny zaznamenaly v e-shopu Lékárna.cz růst, a to o 8 % v objemu a o 13 % co do obratu. Pokud jde o segment čajů, činil v porovnání uvedených období růst z hlediska objemu takřka 3 %, obrat se pak zvýšil o 6 %.
Pokud jde o sezonní prodejnost co do počtu balení, v období od prosince 2016 do listopadu 2017 se projevilo, že segment diet vzrostl o 22 % v lednu a o 32 % v květnu oproti průměrné prodejnosti produktů tohoto segmentu během celého roku. Segment detoxikace vykazuje v lednu zvýšenou prodejnost o 39 %. Z čajů jsou nejprodávanější ty bylinné, které tvoří 61 % prodejů. Také se ukázalo, že v Lékárně.cz roste prodejnost čajů kvetoucích, a to meziročně o 132 %.
Markéta Grulichová – marketa.grulichova@atoz.cz
Článek v celém znění najdete v časopisu Pharma Profit č. 20.





