
Podle výzkumu společnosti GfK, který proběhl letos v listopadu metodou CAWI na vzorku 300 respondentů ve věku od 15 do 79 let v České republice, se většina Čechů chystá letošní Vánoce strávit doma. Ukázalo se také, že 38 procent lidí přispívá na charitu. Nejvíce lidé letos plánují darovat na charitativní účely částku mezi 201 – 500 Kč.
Být na vánoční svátky buď doma s rodinou, partnery, nebo i sami, plánuje 84 procent Čechů. Trávit vánoční čas doma s příbuznými se chystá 19 procent Čechů a 5 procent lidí se bude na Vánoce přesouvat k příbuzným. Téměř polovina dotázaných bude tyto svátky trávit pouze pasivním odpočinkem, 28 procent lidí naopak aktivním odpočinkem. Pro 6 procent lidí budou tyto Vánoce pracovní.
A jaké vánoční dárky lidé plánují dávat pod stromeček? Šestašedesát procent Čechů plánuje obdarovat své blízké kosmetikou, a to ve větší míře ženy než muži (75 procent respektive 56 procent). Druhé místo v kategorii plánovaných dárků pro letošní Vánoce obsadily tzv. měkké dárky (oblečení) v 59 procentech případů. Opět v této kategorii dominují jako dárci ženy nad muži (70 procent versus 48 procent). Třetí místo obsadily hračky se 44 procenty. Mezi další dárky, které Češi plánují darovat, patří knížky, elektronika, peníze, jídlo, hry, alkohol či šperky. Vouchery jako vánoční dárek plánuje darovat 14 procent lidí. Pět procent Čechů plánuje darovat relaxační zážitek a pro 4 procenta lidí bude letošním vánočním dárkem dovolená.
Vánoce jsou spojovány i s dobrými skutky. „Osmatřicet procent lidí v tento čas přispívá na charitu. Více přispívají ženy (40 procent) než muži (35 procent). Nejvíce na charitu přispívá věková skupina od 50 – 59 let, a to více než polovina z nich, naopak nejméně činná v přispívání je skupina lidí od 20 do 29 let (24 procent). Nejvíce Češi (34 procent) přispívají částkou od 201 do 500 Kč. Druhou nejčastěji přispívanou částkou před Vánoci i v době vánočních svátků je částka do 100 Kč, kterou daruje 30 procent lidí. Pět procent Čechů dokonce plánuje letos darovat více než 1000 korun,“ popisuje Andrea Patočková, marketing manager CZ&SK ze společnosti GfK.





